Sosialkonstruksjonisme
Sosialkonstruksjonisme bidrar til å se språkets funksjon i å skape virkeligheter. En av nøklene i prosessledelse er å hjelpe deltakerne til å finne eller skape ord som hjelper deltakerne til å skape mest mulig konstruktive beskrivelser av det de ønsker å endre på, være seg teamutvikling, organisasjonsutvikling, nye produkter eller annet.
Lent har et deltakende læringsperspektiv. Vår pedagogiske tenkning har utspring i sosialkonstruksjonistisk teori (Gergen 2011). Sosialkonstruksjonisme har som utgangspunkt at det ikke er ”hjernen til den enkelte” som er den viktigste kilden til innsikt. Sentrale teoretikere innenfo denne retningen i sosiologien er Harold Garfinkel, Peter L. Berger og Thomas Luckmann. Individuell innsikt skapes i sosiale relasjoner. I tråd med dette hevder de også at vår virkelighetsforståelse er sosialt konstruert. Det kontruksjonismen særlig kan bidra med av innsikt i arbeid med endringsprosesser, er forståelse for den betydningen språket har i endringsarbeid. Bruk av språket er en skapende prosess og det språket vi bruker og de spørsmålene vi stiller, vil ikke bare bestemm hva slags svar vi får, men også hva slags verden vi skaper. Hvis vår virkelighetsforståelse er sosialt konstruert, og denne virkelighetsforståelsen bestemmer våre handlinger og hva som er mulig å få til, blir spørsmålet: Hvordan skal man gå fram for å skape en virkelighetsforståelse som øker muligheten for å få til det som er viktig for oss?
Alle er med på å skape forståelse gjennom å delta. Dette gjør at vår formidling handler om å få mennesker til å lære og skape kunnskap gjennom å være involvert i prosessen. Vi bruker tid på å gjøre oss kjent med kultur, utfordringer og styrker i de organisasjonene vi arbeider med. Et viktig trekk ved dette er den brede involveringen og fokus på dialog. Vår erfaring forteller oss at effektive og bærekraftige endringer skapes gjennom å la alle sin stemme høres og la ansatte og ledere sammen skape løsningene.