Hopp til hovedinnhold

Prosesslederstudiet - skole, barnehage og oppvekst

Å invitere og gjennomføre møter hvor gode relasjoner får utvikle seg, læring skjer og resultater skapes er en sentral oppgave for alle som jobber i oppvekstfeltet. Enten det er i profesjonsfelleskapet, i medarbeiderfelleskapet eller på andre arenaer der barn og unge lever sine liv.

Vi i Lent har tro på at ferdigheter innen prosessledelse kan bidra til at man får til enda mer i disse møtene, og derfor har vi laget en egen versjon av vårt Prosesslederstudiet nettopp for deg som jobber innen skole, barnehage eller andre deler av oppvekstfeltet

Praktisk rettet

På dette kurset trener vi på hvordan du kan innta prosesslederrollen gjennom å stille gode spørsmål og velge metoder og verktøy som involverer alle til å bidra med sitt beste i møter og utviklingsprosesser, samtidig som relasjonene ivaretas og utvikles.

Alt du lærer på kurset skal være lett å ta i bruk enten du jobber som leder i skole, barnehage eller andre arenaer i oppvekstfeltet. Vi har derfor valgt ut metoder og verktøy som kan brukes på ulike arenaer med hovedvekt på skole og barnehage, men også innen andre områder av oppvekstfeltet:

  • I møte med medarbeiderne, for eksempel i form av profesjonsfellesskapet, eller i en avdeling, kan det handle om å lede utviklingstiden, lede teamarbeid, arbeide med tverrfaglig samarbeid osv.
  • I klasserommet eller i avdelingen i møte med barn og unge, vil det kunne dreie seg om å drive involverende og styrkebaserte lærings- og utviklingsprosesser, jobbe med relasjoner og klassemiljø/psykososialt læringsmiljø, eller arbeide med sentrale deler av læreplanen eller rammeplanens innhold. Blant annet knyttet til temaene demokrati og medborgerskap, livsmestring, dybdelæring, og mangfold og respekt. Disse er alle tett knyttet til samskapende praksiser der sosial læring står sentralt.
  • I foreldremøter vil prosessledelse hjelpe ledere og lærere/pedagogiske ledere å involvere foreldre på meningsfulle måter slik at de blir reelle samarbeidspartnere.

Metoder og undervisningsform

Undervisningsformen på kurset er en kombinasjon av teori, praktiske øvelser, metarefleksjon, casearbeid og selvstyrt læring. Vi er opptatt av å modellere måter å lede samskapende prosesser og møter på som kan brukes både i profesjonsfellesskapet, i klasserommet og i foreldremøter. Her vil du jevnlig få prøvd ut ulike metoder og verktøy slik at du selv kan velge hva og hvordan du ønsker å bruke det på egen skole/ barnehage / arbeidsplass.

Begrunnelser for prosessledelse i skolen

  1. Skolebasert kompetanseutvikling og utvikling av profesjonsfellesskapet
  2. Skolen som en kompleks og «løst koblet» organisasjon
  3. Utvikling av skolen som lærende organisasjon
  4. Å jobbe med hele verdikjeden: Skoleeier – skoleleder – lærer – elev.
  5. Arbeid med læreplan, dannelse og læring
  6. Fagfornyelsen: Fra intendert til operasjonalisert læreplan. God prosessledelse understøtter innholdet i fagfornyelsen og skolens formål
  7. Livsmestring og grunnleggende psykologiske behov
  8. Grunnleggende psykologiske behov og gruppepsykologisk trygghet
  9. Anerkjennelse og verdsettelse av forskjellighet og mangfold
  10. Livsmestring og gode liv i skolen
Laster inn...

Regionalt program

Ønsker du at vi sette opp et slikt program i nærheten av dere? Det gjør vi gjerne! Meld din interesse så tar vi det derfra:) Du kan også nå oss i chaten.

Se her