Hvordan bedre tjenester, produkter og resultater gjennom bruk av prosessledelse?
Publisert:
Dersom man legger til rette for at menneskene kan bruke sine ressurser på en kreativ og god måte i et fellesskap, vil det nesten alltid oppstå resultater som ikke ville blitt skapt av enkeltpersoner.
Kreativitet i fellesskap
Måten man kommer fram til disse resultatene, produktene eller tjenestene, er avhengig av hva slags prosessdesign man velger. Dersom det er viktig å være veldig nyskapende og innovativ, vil man prøve å legge til rette for en mest mulig kreativ og åpen prosess. Det kan være aktuelt å bruke mye tid på åpne-opp-fasen. Dersom det er en tjeneste som skal modifiseres og endres i noen grad, vil man trolig velge en prosess som har mindre åpenhet i seg.
I kreative prosesser uten forutbestemt svar, opererer vi gjerne med tre forskjellige faser: Åpne opp, integrere, og lukke ned (Kaner & Lind, 1996). En prosess kan gå gjennom denne syklusen en eller flere ganger. Modellen viser hvordan prosesser ofte har en slags ”pustebevegelse” eller rytme som følger logikken i åpne-integrere-lukke modellen. Vi puster inn (åpner opp) og puster ut (lukker). Som alle modeller, er dette en forenkling av virkeligheten, men den er nyttig for å forstå hvorfor ulik dynamikk og energi kan oppstå underveis i en prosess. Som fasilitator eller prosessleder kan det hjelpe deg å vite hvilken fase du befinner deg i, slik at du kan forberede deg på hvordan du kan lede deltakerne hensiktsmessig i de ulike fasene. Når det er sagt, vil fasene gli litt inni hverandre fordi hver fase vil ha noen elementer av de andre fasene i seg.
Det synlige utkomme av prosessen vil som regel være idéer til nye tjenester og produkter, eller forbedringer av eksiterende tjenester og produkter. Det kan også være resultater i from av en omforent forståelse av et tema, økt motivasjon for å gjennomføre en organisasjonsendring, utkast til en ny strategiplan, etc.